לנסוע או לא לנסוע לחו"ל בהריון? יש נשים שמתלבטות האם כדאי לנסוע לטיול בזמן זה או להימנע מכך. התשובה היא כמובן אישית ותלויה בהריון עצמו, אבל מניסיוני כמטיילת עם בטן – הנה כמה טיפים למי שמחליטה לנסוע לחו"ל במהלך ההריון.

1. עד איזה שבוע אפשר לנסוע?

ברוב חברות התעופה אין בעיה לטוס עד שבוע 28 ולא נדרש דבר. החל מהשבוע 28 חלק מחברות התעופה דורשות אישור מיוחד מהרופא המאשר שאת כשירה לטיסה. כדי להימנע מספקות, אני מציעה להצטייד באישור כזה גם אם את קרובה לשבוע 28, כדי שבכל מקרה תהיה "מסודרת". את האישור נותן רופא המשפחה. חשוב לבדוק מראש האם לחברת התעופה שבה את טסה יש הוראות מיוחדות. הנה למשל הלינק לתקנות של חברת אל על.

הזמן המומלץ ביותר לנסיעה – וזה כמובן תלוי בכל אישה ובכל הריון – הוא מהחודש הרביעי, עד השישי. בשלב הזה ההריון נכנס למסלול, העייפות נרגעת ועוד לא כבד לסחוב…

2. ודאי שיש לך ביטוח נסיעות מותאם לנשים בהריון

זה בעצם די ברור מאליו – כאשר עושים ביטוח נסיעות יש להשיב על השאלה האם את בהריון…. וכשהתשובה לכך היא חיובית, תדרשי להשיב על שאלות נוספות וגובה הביטוח ואישורו יהיו בהתאם.

3. תכנני את הטיול מראש

בדומה לטיול עם ילדים  – גם בהריון רצוי להפחית כמה שאפשר את ההפתעות והפשלות הקטנות. אם בטיול זוגי רגיל זה לא נורא אם אתם נאלצים לחפש מקום לינה כשחשוך ומאוחר – כשמטיילים בהריון מפלס המתח עולה, ואין שום סיבה ליצור מצבי לחץ מיותרים. כדאי להזמין מראש את כל מקומות הלינה, לדאוג לסידורי תחבורה נוחה (מכונית שכורה או במקרה של טיול עירוני, הסעה משדה התעופה למקום הלינה) ולתכנן את המסלול באופן מפורט ככל האפשר. ככל שהתוכנית תהיה ברורה יותר, ומותאמת לקצב ההריוני, כך הטיול ילך חלק יותר ורגוע יותר.

4. תשמרי על עצמך

לפני כל נסיעה שלי לחו"ל כשהייתי בהריון אמא שלי הייתה מנסה לשכנע אותי לא לנסוע… לפי דעתה זה היה מיותר, ובהריון לא צריך להתאמץ יותר מדי או לקחת סיכונים. לפי דעתי – טיולים הם חלק בלתי מהחיים שלי, ולא התכוונתי להפסיק לחיות בזמן ההריון; טיול באירופה זה לא ממש "לקחת סיכונים", אם מטיילים בצורה אחראית. בחרו יעד "סולידי" שבו יש שירותי רפואה טובים (רק ליתר ביטחון), שהטיסה אליו יחסית קצרה ושתנאי הטיול בו טובים ונוחים. הבטחתי לה שאשמור על עצמי: לנוח כשצריך, לא לסחוב דברים כבדים, לשתות הרבה מים ולהקפיד על תזונה טובה.

5. הורידי הילוך

נכון, הריון משפיע אחרת על כל אישה ואישה, אך בדרך כלל המכנה המשותף הוא עייפות מוגברת. הגוף עובד שעות נוספות וצריך קצת יותר מנוחה. זה לא אומר שאי אפשר לטייל, זה רק אומר להתאים את הקצב: עשו הפסקות, סיימו את היום בשעה מוקדמת יחסית כדי לא להגיע למקום הלינה בשעות מאוחרות ובחרו מסלולי הליכה קלים וקצרים יותר ממה שהיית בוחרת באופן רגיל.