ומה עושים אם אחרי שחזרתם מהטיול גיליתם חשבון טלפון מנופח? הנה כמה טיפים באדיבות המועצה לצרכנות:

התמונה מאתר: www.pexels.com

אחד הנושאים שיש לתת עליהם את הדעת בכל נסיעה לחו"ל היא עניין חבילת הגלישה והטלפון הסלולרי. והנושא חשוב עוד יותר בטיול עם ילדים – שגם הם רוצים להיות מחוברים, ואז העלויות כבר יכולות להיות משמעותיות.

הפתרון הוא בדרך כלל רכישה מוקדמת של חבילת גלישה. אלא שלפעמים יש פער בין המחיר שציפינו לשלם, לבין החיוב בפועל.

חיובים גבוהים עלולים לנבוע מחוסר גילוי נאות של חברות הסלולר לגבי כל הפרטים ותנאי העסקה במסגרת רכישת החבילה, או מחוסר הבנה שלנו את נושא חסימת שירותי נדידה בחו"ל.

חשוב להפריד בין עניין הגלישה לבין עניין השיחות (יוצאות ונכנסות). אם לא עשיתם מראש חבילת גלישה לחו"ל, ספק הסלולר מחויב על פי חוק לחסום את אפשרות הגלישה. אבל – הוא אינו מחוייב לחסום את שיחות הטלפון. התוצאה היא עלות גבוהה מאוד מאוד לשיחות, גם אם אתם רק עניתם לטלפון ולא התקשרתם בעצמכם.

טיפים שימנעו מכם לקבל חשבון מנופח מחברת הסלולר בשל נסיעה לחו"ל:
• בדקו והשוו בין חבילות גלישה ושיחות לחו"ל – לא כדאי לחכות עם זה לרגע האחרון, אלא לבדוק ולברר את האפשרויות השונות מבעוד מועד. אחרי שבחרתם ורכשתם – דאגו לקבל בכתב את פרטי ותנאי העסקה.

• בדקו את היקף הצריכה המשוער שלכם – עדיף לרכוש חבילה גדולה קצת יותר כדי למנוע חיובים מיותרים.

• אם אתם לא מעוניינים לרכוש חבילת חו"ל, תוכלו לצרוך שירותי גלישה בחינם (WIFI) בבתי מלון, במסעדות, בבתי קפה, במוזיאונים וכדומה. שימו לב שהטלפון במצב טיסה ולא במצב נדידה.

• זכרו כי אם לא רכשתם חבילת חו"ל, תחויבו לשלם תעריפים גבוהים גם על שיחות נכנסות (ולא רק על שיחות יוצאות). לכן, מומלץ לא לענות לשיחות נכנסות גם לא למספר שניות אם הדבר אינו הכרחי.

• אפשרות נוספת היא לקנות ביעד סים מקומי – העלויות בדרך כלל נמוכות יותר אך שימו לב שמספר הטלפון שלכם לא מחובר (תקבלו מספר חדש). אם אתם מתכננים לעבור בין כמה מדינות – ודאו בעת רכישת הסים שאכן הוא מתאים לגלישה בכל היעדים הדרושים לכם.

התמונה מאתר: wikimedia.org

חזרתם לארץ וגיליתם חשבון מנופח בגין שירותי נדידה בחו"ל?
אם רכשתם חבילת חו"ל – בררו האם החברה פעלה בהתאם להוראות הרישיון:

(1) על חברת הסלולר לשלוח לכם הודעה (סמס) כאשר ניצלתם בין 75% ל-90% מהיקף החבילה שנרכשה, ובה צריך להיות מפורט שיעור הניצול של כל אחד מהשירותים (שיחות, הודעות, גלישה באינטרנט) ומועד עריכת החישוב.

(2) בתום תקופת החבילה, או אם ניצלתם את כולה – על חברת הסלולר לחסום מיידית את המכשיר לשירותי גלישה בחו"ל ולשלוח לכם הודעה עם הצעה לרכישת חבילה נוספת.

בכל מקרה, אם חויבתם בסכום מנופח כתוצאה משיחות או מגלישה סלולרית בחו"ל – מומלץ לבדוק היטב את פרטי החבילה שנרכשה אל מול החיוב בפועל, ובמידת הצורך לפנות בכתב לספק הסלולר ואף לערער על החיוב.

עפ"י החוק ורישיון החברות, ספק הסלולר חייב להשיב לכם את הסכומים שחויבתם ללא הצדקה תוך 14 ימי עבודה, או לנמק בכתב תוך 21 ימי עבודה מדוע החיוב שנשלח מוצדק.

אם הספק אינו עונה לכם או שתשובתו אינה מניחה את דעתכם, מומלץ להפנות תלונה בכתב למשרד התקשורת (המפקח על חברות הסלולר), או לפנות למועצה לצרכנות על מנת שתסייע לכם.