משפחת חובב- הורים ושלושה ילדים – בת 6.5, בת 3.5 ובן 1.10, חזרו מטיול משפחתי בהולנד והנה דבר המשפחה שלהם:

קצת פרטים כלליים:

טיסה: טסנו עם חברת KLM. הטיסה הייתה אמורה לצאת בשעה 4:50 בבוקר, אך התעכבה בארבעים דקות. למרות העיכוב, הטיסה היתה נעימה, נוחה ומפנקת- כסאות נוחים, אוכל סביר, שמיכה, כרית וערכת יצירה קטנה לילדים.

אוכל: באופן כללי האוכל במסעדות בהולנד ממש לא טעים, להוציא את מסעדת הפנקייקים של עמי ותמי ואת המסעדה האיטלקית בחיטהורן. כל שאר המסעדות היו נפילה. בסופרים לעומת זאת, יש לחמים טובים, חמאה, גבינות מעולות ונקניקים. הכנתי די הרבה ארוחות בדירות (אפילו שניצלים).

רכב: לקחנו רכב 7 מקומות, מכיוון שזקוקים לבגאז' גדול לעגלה ולמזוודות.

חניה: כל החניות עולות כסף וכולן יקרות. בפארקים המחיר נע בין 5 ל-8 יורו ליום ובמרכזי הערים בין 3-4 יורו לשעה.

מזג האויר: בגדול מזג האוויר עשה עימנו חסד. היו יומיים שבבהם ירד גשם לסירוגין ומספר ימים קרים עם רוחות, אבל הרבה ימים סופר שמשיים, שבהם אפילו טיילנו עם חולצות קצרות.

לינה: פיצלנו את מקומות הלינה לשניים- 7 לילות בכפר הנופש רביט היל ו-5 לילות;בחווה באזור הלב הירוק של הולנד.
רביט היל – מדהים!!! מומלץ!!! בקתה מאובזרת, נקייה, עם סופרמרקט קטן וקרוב שיש בו הכל, ג'ימבורי גדול, בריכה מקורה כיפית והמון מתקני שעשועים בחוץ. בקיצור היה לנו מצויין.
חוות Sint Nicollasheve – חווה בלב הירוק של הולנד, שממוקמת כ- 30 ק"מ מגאודה, ליידן, אוטרכט ואמסטרדם. נוף ירוק, דירה מאובזרת, טרמפולינה בחוץ, ארנבונים ופרות בשפע.

כרטיס המוזיאונים: אנחנו רכשנו ועבורינו זה היה מאוד מוצדק. ביקרנו איתו במוזיאון הפתוח בארנהיים, טירת מאודן, מוזיאון הרכבות, מוזיאון תיבות נגינה, מוזיאון הטבע בליידן, מוזיאון זאנסה, פנורמת מסדך, מוזיאון החווה הקטן בחיטהורן ובמוזיאון המכולת בזאנסה סכאנס.

ועכשיו לפירוט תוכנית הטיול:

היום הראשון – מסעדת הפנקייקים של עמי ותמי.
נחתנו, לקחנו את הרכב מחברת ההשכרה, רכשנו סים מקומי של labara בחנות הספרים של שדה התעופה (10 יורו לחבילה של 1 ג'יגה לגלישה בלבד) ויצאנו לדרך.
בתכנון היה ביקור בטירת מאודן, אך מכיוון שהיינו עייפים לאחר טיסת הלילה ויתרנו עליה ונסענו למסעדת הפנקיקיים של עמי ותמי, להתחיל את הטיול במשהו מתוק. המסעדה מיוחדת מאוד, מבפנים ומבחוץ. הפנקייקים טעימים ויש בה מגלשה גדולה בתוך המסעדה, שולחנות שזזים בזמן הארוחה והמון אלמנטים של מכשפות – פשוט חלומי! אכלנו שיחקנו והעברנו בה 3 שעות בכיף.

היום השני – המוזיאון הפתוח בארנהיים
חשבנו שעומד להיות מזג אויר טוב, אז נסענו למוזיאון הפתוח בארנהיים. אבל מסתבר שלא…. היה קר וירד גשם. אז בכל פעם שירד גשם עלינו לסיבוב ברכבת הנחמדה של המוזיאון.
כמעט התייאשנו וחזרנו לכפר הנופש, אבל פתאום השמש יצאה אלינו, אז המשכנו את הטיול והספקנו לבלות בשני מתחמים של המוזיאון:
1. מתחם החווה שהילדים נהנו ממנו מאוד ולא רצו ללכת – חלבו פרות מעץ, עשו כביסה ביד, שאבו מים מבאר ונשאו דליים וכו'…
2. אזור כיכר זאנסה – רכבנו על אופניים מיוחדים, השטנו רפסודה באופן עצמאי לחלוטין, נכנסנו למאפייה וכשירד גשם ישבנו בבית הקפה המקסים בכיכר לאכול פנקייקונים ולשתות שוקו חם עם קצפת.
בסוף יצא יום מקסים!

היום השלישי – לונה פארק יוליאנה תורן

התלבטנו מאוד האם ללכת לאפטלינג או ליוליאנה תורן. בסופו של דבר הקרבה לכפר הנופש וגילאי הילדים הכריעו – יוליאנה תורן!! וטוב שכך… ההחלטה התבררה כנכונה בהחלט עבורנו.
יום פשוט נפלא! מתקנים מדהימים לקטנים, כולל רכבת הרים קטנה יחסית, שאפילו בת ה- 3.5 עשתה יחד איתי. הכל מסודר ומטופח בצורה יוצאת דופן, אפילו המזנונים מרהיבים ביופיים. הכל נראה כאילו יצא מאגדה… אין כמעט תורים (לא חיכינו מעבר לדקות ספורות) והגדולה היתה בעננים שמותר לה לעלות על כל המתקנים.

הלונה פארק אמנם קטן, אבל גם ביום שלם לא הספקנו את כל המתקנים. על המופעים ויתרנו כי הם בהולנדית. גם מזג האויר היה שמשי כל היום וזה תרם מאוד להנאה. פשוט יום מושלם!

היום הרביעי – הואה ולואה

הפארק הוא מעין יער שהפעילות המרכזית בו היא רכיבה על אופניים שנמצאות בפארק באופן חופשי. יש בו לא מעט מסלולי רכיבה באורך שונה- אנחנו נכנסנו עם הרכב עד החניה הפנימית (שליד מרכז המבקרים) ומשם רכבנו עד בית הצייד וחזרה, 10 ק"מ בסה"כ. בתום המסלול חזרנו למרכז המבקרים. שם יש מסעדה נחמדה שממוקמת ממש על מגרש משחקים יפייפה שעשוי כולו מעץ ומחבלים כולל אומגה, מגלשות, בית עץ וכו'.
יום מומלץ בהחלט!

היום החמישי – טירת מאודן

היום התחיל קריר עם רוחות והיה צפוי לרדת גשם, כך שהחלטנו להתחיל את היום בג'ימבורי שבכפר הנופש ולנצל את הזמן לכביסה.
אכלנו ארוחת צהריים בבקתה ונסענו לטירת מאודן (כלול בכרטיס המוזיאונים). הגענו בשעה 15:00 ותוך שעתיים עברנו כחצי טירה: הילדים התחפשו לאבירים, ערכו קרב על סוסים והצטלמו עם מגן וחרבות. הטירה ממוקמת על המים והנוף ממנה מרהיב.

היום השישי – אוטרכט: מוזיאון הרכבות, מוזיאון תיבות נגינה והעיר עצמה

פתחנו את היום במוזיאון הרכבות. המוזיאון מחולק לחמש עולמות: סימולטור כיפי שמדמה נהיגה ברכבת בכל מיני מקומות בעולם, נסיעה במעלית הזמן אל זמן המצאת הרכבת (עם אוזניות באנגלית), מופע שחזור של רכבת האוריינט אקספרס (בהולנדית), נסיעה בקרונית בחושך בין כל מיני תחנות, אולם עם רכבות משוחזרות ובחוץ יש גם קרונית קטנה שלוקחת את הילדים לסיור ושתי מגלשות.
נשמע פשטני אבל הכל חוויתי מאוד ומעניין- מומלץ מאוד!!! גם אנחנו המבוגרים נהננו.
משם המשכנו למרכז העיר אוטרכט. כל המרכז בנוי סביב תעלות, גשרונים ומדרחובים. פשוט תענוג לטייל. יש בתי קפה ציוריים ממש על גדות התעלה, מבנים יפים ואווירה נעימה. אכלנו צ'יפס מושלם בדוכן שצמוד למוזיאון לתיבות הנגינה והמשכנו לסיור במוזיאון עצמו- סיור קצר של 45 דקות אבל מקסים.

היום השביעי – פארק הקופים
נמצא באזור ארנהיים, ממש קרוב ליוליאנה תורן. זהו יער שבו יש מסלול הליכה מותווה מראש שעובר בין כ-30 תחנות ובכל תחנה קופים מזנים שונים. חלק מהקופים ממש באים אל המבוגרים לידיים, חלקם קרובים וחלקם רחוקים. יש גם שלושה מופעי האכלה (בהולנדית).
היער יפייפה, מטופח, עם המון מים וברווזים שמסתובבים חופשי. אחרי כמה תחנות הליכה והמון קופים, יש תחנת עצירה עם קיוסקים ומשחקים לילדים, כולל קרוסלה מהממת. המסלול לקח לנו יום שלם ובשעה 17:00, כשסגרו, הצלחנו בקושי רב להגיע לקרוסלה.

לילדים קטנים צריך עגלה, כי יש לא מעט הליכה ביום הזה. בת ה-3.5 שלי כבר ממש התעייפה לקראת הסוף.

היום השמיני – זאנסה סכאנס

כפר משוחזר ציורי מאוד. אמנם גם ממוסחר מאוד, אבל לנו זה לא הפריע להנאה.
חונים ליד מרכז המבקרים, שם גם נמצא מוזיאון זאנסה. המוזיאון עצמו פחות עניין אותנו, אבל חלק ממנו מוקדש למוזיאון השוקולד והעוגיות, ושם מאוד נחמד לילדים. ניתן לראות בו את כל תהליך הכנת השוקולד והביסקויטים והוא כולל פעילות חמודה של הכנת עטיפה אישית לחפיסת שוקולד ומשחק אינטרקטיבי נחמד (כלול בכרטיס מוזיאונים).
לאחר המוזיאון נכנסנו לכפר עצמו. טיילנו בעצלתיים בין הבקתות, ראינו הדגמה של הכנת קבקבי עץ, ביקרנו במוזיאון שזירת חבלים קטנטן, עלינו לתחנת רוח, טיילנו בכפר וקנינו דוגמאות של דברים טעימים והרבה מזכרות, מכל דוכן אפשרי. לאחר הטיול בזאנסה סכאנס נסענו לקבל את הבית החדש שלנו בחווה.

היום התשיעי – פארק השעשועים לינסהוף

פארק שעשועים בסגנון מכני. הכל פה להפעלה עצמית ולא חשמלי! אם רוצים למשל שהקרוסלה תסתובב, ההורה הוא זה שצריך לסובב אותה. מעוצב יפייפה, די גדול, עם מתקנים מגוונים ומיוחדים שלא רואים בכל מקום. מתאים לילדים לפחות עד גיל 10, וגם לממש פיצפונים יש הרבה מה לעשות.

היום העשירי – קניות במרכז Hofdoorp

היום התחיל מעט גשום וקצת התלבטנו לגבי אטרקציות. מאוד רצינו לשכור אופניים ולטייל באזור הלב הירוק, אבל התקשנו למצוא מקום שמשכיר אופניים להרכב המשפחתי שלנו. העובדה הזו, יחד עם הגשם שירד לסירוגין ומכיוון שקבענו להיות בשעה 17:00 בחווה, לפעילות עם בעל החווה, הביא אותנו ליום של שופינג. לפי המלצת הספר "משפחה מטיילת" נסענו למרכז הקניות בעיירה- יש שם הכל מהכל (כולל צ'יפס ממש טעים מול החנות של זארה).

היום האחת עשרה – גאודה (שוק גבינות) וליידן

בחרנו לסוע לשוק הגבינות בגאודה ולא באלקמר, בגלל שחשבנו שהוא קרוב יותר למקום מגורינו. בפועל הכבישים בדרך לגאודה הינם עם הגבלת מהירות בין 30 ל-50 קמ"ש, כך שמשך הנסיעה היה זהה כמו נסיעה לאלקמאר… השוק עצמו די משמעמם. יש הרבה גבינות בכיכר, חוואי וקונה לבושים בבגדים מסורתיים שמצטלמים עם העוברים ושבים ו"סוגרים ביניהם" עסקה לגבי מחיר הגבינות (כמובן בהולנדית). המון דוכנים שמוכרים גבינות, פירות, מאפים ושאר קשקושים, אך בגדול די התאכזבנו ולמעט כמה תמונות יפות לא יצא מזה יותר מדי.
מה שכן, הלכנו למאפיית ואן דן ברג – סטרופ ואפל הכי טעים בעולם!! קנינו שם קינוח מושלם, מעין עוגה כזאת עם קרם מדהים של אגוזים. פשוט משגע.
משם נסענו למוזיאון הטבע בליידן (המוזיאון כלול בכרטיס המוזיאונים).

המוזיאון גדול ובו 5 קומות. אותנו עניינו רק החלק של הפוחלצים (קומה שלמה של פוחלצים, לפי משפחה אליה שייכים- מקסים); מרחב יצירה שבו יוצרים מעין פוחלץ מכל מיני חלקים שיש שם ומציירים לפי הדבקת איברי גוף של בעלי חיים. הילדים מאוד נהנו מההפעלות; קומה של "משחקים" מאוד מעניינים כמו חיפוש צבעים בחושך, דבורה ששותה צוף, ירי על ברחשים בחושך, הליכה במסלול מתוך זכרון, השוואת חום וכו'.
מיצינו את המוזיאון ונסענו לטייל קצת בעיר ליידן הציורית והנפלאה.. חנינו ליד מוזיאון טחנת הרוח והתחלנו לטייל. עשינו שיט קצר בתעלות, עם הסברים של מדריך (הגשרים בליידן מאוד נמוכים ופעמים רבות היינו צריכים להוריד ראש על מנת לעבור תחתם), ישבנו בכיכר המרכזית לאכול פנקייקים במסעדה שליד מקדונלדס (מאכזב- אף אחת מחמשת המנות שהזמנו לא היתה טעימה).

היום השניים עשר – חיטהורן

מכיוון שחיטהורן מרוחקת שעה וחצי נסיעה מאזור הלינה שלנו, התלבטנו מאוד האם לנסוע או לא. לשמחתנו בחרנו לנסוע והעברנו שם יום שלם מדהים! אחד הימים המקסימים בטיול!!

חנינו ליד מרכז התיירות ונכנסנו לעיירה. שכרנו סירה אצל מייק (בבית מספר 27) ויצאנו לשיט של שעתיים בתעלות בעיירה וגם באגם הגדול. באמצע האגם פגשנו סירה שמוכרת גלידות, אז קנינו גלידה והמשכנו בשיט הנעים שלנו.
לאחר השיט טיילנו קצת ברגל בעיירה בין הגשרונים הקטנים ובאווירה המדהימה שיש שם. נכנסנו למוזיאון החווה הקטן, שם יש דף בעברית שאיתו מטיילים ורואים איך חיטהורן נראתה בעבר- סיבוב של כ- 20 דקות, אבל מאוד נחמד.
לאחר מכן הלכנו לאכול במסעדה האיטלקית המדהימה Farteli. כל מנה שאכלנו הייתה טובה יותר מהשנייה, כולל קינוחים מדהימים.
מול המסעדה ראינו במקרה מקום שבו מצטלמים תמונה אומנותית בבגדים הולנדים מסורתיים (7.5 יורו לאדם לתמונה בגודל 20*30). ממש נחמד!

היום השלוש עשר – פארק הציפורים אוויפאנה ופנורמת מסדך בהאג
היום האחרון של הטיול והתלבטנו מאוד מה לעשות בו. הרגשנו שהילדים שבעו מהימים האחרונים שבהם טיילנו בעיקר בערים וזקוקים ליותר מקום לפרוק מרץ. קרוב לחווה שלנו נמצא פארק הציפורים Avifuana, אז החלטנו להקדיש לו חצי יום ולאחר מכן, בדרך לשדה, לעצור לביקור קצר בפנורמת מסדך (שלי היה חשוב בכל זאת לראות).
פארק הציפורים מאוד יפה ומטופח ויש בו הרבה זנים של ציפורים. הילדים לא עפו עליו, אולי בגלל שהם שבעו מזה ואולי בגלל שציפורים הן לא חיות כל כך מרשימות. (מחיר הכניסה די גבוה- 60 יורו למשפחה). לדעתי הפארק מקסים וכיף מאוד לטייל בו, אבל אני לא בטוחה עד כמה הוא מאסט בטיול.
משם נסענו לפנורמת מסדך – אני מאוד אהבתי. מרשים מאוד (כלול בכרטיס המוזיאונים). ביציאה יש משחק מחשב לילדים שבו הם מציירים ציור על מסך טבלט קטן והציור נשתל בתוך פנורמה ממוחשבת. הבנות שלי מאוד אהבו את הקונספט וזה עזר להם להבין את מה שראינו זה עתה.